At rejse er at leve sagde den danske forfatter H.C. Andersen. Det er i sandhed sandt nu, hvor værdi ikke længere findes så meget i det materielle, men snarere i de oplevelser man gør sig som menneske. I denne artikel vil vi udforske måder hvorpå du får det bedste tilbud på hotelopholdet når du er ude at rejse. Vi vil tage udgangspunkt i de store deal-sider såsom Hotels.com, Trivago, Expedia og Momondo. Vi vil sammenligne disse deal-sites priser i forhold til dem du vil finde, hvis du vil booke direkte hos hotellet. For at gøre det simpelt tager vi udgangspunkt i Best Western Hotel Scheelsminde i Aalborg.

 

Tendensen

Budene er mange når man undersøger markedet for den bedst mulige pris på sit hotelophold. Den klassiske måde med at ringe direkte til de enkelte hoteller forsvinder mere og mere ud i periferien. I stedet har en ny tendens meldt sin ankomst i de seneste år.

 

Deal-sites

Den nye tendens er at man som forbruger tilgår diverse deal-sites for at finde det bedste tilbud på et hotel i det område man rejser til. Disse sites er smarte fordi de samler information fra en stor gruppe af hoteller fra hele verden. På den måde undersøger de markedet for de bedste priser på hotelværelser og når du bestiller et værelse gennem deres bookingsystem så tager de en lille %-del af den samlede pris på det værelse du bestiller.

 

Fordelen ved at kontakte direkte

Nogle gange er de gamle metoder bare bedre, hvilket vi vil udforske nu. Givet at deal-sites tager en %-del af det beløb hotellet tjener på at have dig som gæst – er det logisk at hotellet gerne vil have du bestiller direkte hos dem. På den måde sparer de pengene som de ellers ville skulle give til fx Momondo eller Hotels.com. Derfor kan det betale sig, hvis du har et bestemt hotel i tankerne, at kontakte hotellet direkte og forhøre dig om priser. Hvis du samtidig kontakter dem sent på dagen, har de et bedre overblik over ledige værelser og vil derfor muligvis give dig en opgradering. Det kan aldrig skade at kontakte hotellet direkte og sige at du er på markedet for et ophold og du samtidig undersøger deal-sites. Det fortæller dem at de skal give dig det bedste tilbud du overhovedet kan.

 

Eksempel

Lad os for eksempel se på Hotel Scheelsminde. Scheelsminde er et 4-stjernet hotel i Aalborg og indeholder alt fra standardværelser til luksussuiter. I dette eksempel tager vi udgangspunkt i deres værelsestype ”Suite”, der er deres mest luksuriøse værelsestype, og søger at finde hvordan du som forbruger får den bedste pris på denne type værelse hos dem. Tager du prisen i november måned vil du finde at værelset som standard fra fredag til søndag koster 3.050,00 kr. Sammenligner du herefter med Hotels.com får du det samme værelse for 2.948,00 kr. Hos Expedia vil du få samme værelse for 2.890,00kr. Dog går værelset hos begge disse deal-sites på tilbud engang imellem når man kigger på den årlige prisændring.

 

Konklusion

Vi vil til hver en tid anbefale, baseret på egne erfaringer, at prøve at ringe direkte til hotellet og oplyse om dine fund og hvad du ønsker – ofte vil du opleve at de er villige til at tilpasse sig dine behov. Det viser sig dog at det kan være en god idé grundigt at undersøge markedet inden du bestiller, da deal-sites såsom dem vi har nævnt i denne artikel ofte sælger værelser til bedre rater. Men du kan dog risikere at der kommer gebyrer og/eller tillæg på dine bestillinger når du bruger en deal-site, så du bør sikre dig i processen at du får den pris deal-sites giver dig. Lang historie kort: kontakt hotel direkte og forhør dig, men kig samtidig deal-sites. God fornøjelse med at finde dit hotel!